Svátek má: Jáchym

Zprávy

Velikost textu:

Telepolis: Kyjev zavírá nepohodlné novináře, ale Západ mlčí!

Telepolis: Kyjev zavírá nepohodlné novináře, ale Západ mlčí!

Ukrajina bojuje s propagandou pomocí zatýkání zástupců médií, čímž porušuje svobodu tisku a myšlení v zemi.

Ilustrační foto
23. května 2018 - 10:10

Jak zdůraznil německý portál Telepolis, Západ se tomu příliš nevěnuje, ale když se tak stane v Rusku, tak se okamžitě zvedne vlna rozhořčení.

Ukrajina bojuje s propagandou tak, že zatýká novináře, napsal Florian Röttser na německém portálu Telepolis. Jak bylo uvedeno v článku, rusko-ukrajinský novinář RIA Novosti Ukrajina Kirill Vyšinskij byl na Ukrajině vzat do vazby na základě obvinění z údajné velezrady, ale na Západě to nevyvolalo prakticky žádný ohlas.

Je úžasné, jak západní média a organizace, jako například „Reportéři bez hranic“ masově „přehlížejí“, jakým způsobem Ukrajina dovedla Západem organizovaný boj s údajnými fejkovými zprávami „k logickému finále“, poznamenal autor. Hlava ruského zpravodajského portálu „RIA Novosti Ukrajina“ byla minulý týden zatčena ukrajinskou tajnou službou SBU kvůli k tomu, že údajně šířil podvratné zprávy a snažil se zamaskovat financování z Ruska.

Spolu s obviněním nebyl oficiálně zaregistrován portál "RIA Novosti Ukraine". Sám Vyšinskij, který má ukrajinské a ruské občanství od roku 2015, dnavíc prý podpořil ačinnost „lidových republik“ v Donbasu, a v roce 2014 pokrýval „anexi Krymu“ z podvratných pozic, za které získal ruské občanství a řád.

Německý novinář v této souvislosti vybídl si představit, „jaký by se zvedl křik“ v případě, kdyby byl v Rusku dán do vazby novinář cizí zpravodajské agentury a obvinili ho z velezrady, objasniv, jak si užívat ochrany NATO a podporu kyjevské vlády a většiny médií. To, co se správně kritizuje v Rusku - izololace opozice, svobody médií a svobody projevu – tak v případě téhož u Ukrajiny nepadne ani slovo, zdůraznil Telepolis.


Platforma Rady Evropy, která je zodpovědna za ochranu novinářů, zkritizovala zadržení, předala poselství Evropské federaci novinářů a Mezinárodní federaci novinářů, a vyjádřila znepokojení nad následky, které mohou mít trvalé zatýkání novinářů pro svobodu tisku na Ukrajině. Situace je pečlivě sledována. Komisař OBSE ohledně svobody tisku rovněž vyjádřil vážné znepokojení nad „prohledáváním kanceláří ruských médií v Kyjevě, zadržení novinářů a útoků na domovy novinářů“. Vláda musí upustit od zbytečného omezování práce zahraničních novinářů, což ovlivňuje svobodu toku informací a tisku. Boj proti propagandě by neměl zanedbávat mezinárodní normy a být prováděn prostřednictvím nadměrných útoků na média, domnívá se zástupce OBSE.

I v případě, že šéf zpravodajského portálu dostával finanční prostředky z Ruska a distribuuje zprávy na sociálních sítích proti Kyjevu, podle americké doktríny volného toku informací a svobody tisku, není důvod, aby byl vzat do vazby. Taková opatření otevřou přímý způsob cenzury a státního obtěžování novinářů, kteří kritizují vládu, zdůraznila publikace. Ukrajina není v tom sama, průkopníkem v této oblasti byl Turecko, které ukázalo, jak se rychle projevuje přechod od demokracie k autoritářským strukturám s násilí.

Generální prokurátora Ukrajiny nazývá RIA Novosti Ukrajina ruskou protiukrajinskou strukturou, která vede „dezinformační válku“ s „dobře placenými protiukrajinskými výpady“. Ukrajinské speciální služby také hovořily o „hybridní informační válce proti Ukrajině". Zadržená osoba je obviněna z řízení podvratných činností. Pod tím se rozumí šíření zkreslených informací o Ukrajině nebo výzvy k podkopání svrchovanosti, územní celistvosti a nedotknutelnosti Ukrajiny, její státní a informační bezpečnosti.


Podle autora článku to může být také spojeno se zákazem mnoha ruských televizních kanálů a sociálních sítí, které zavedl v květnu 2017 ukrajinský prezident Porošenko. Organizace pro lidská práva HRW poté tento krok kritizovala a nazvala ho nezákonným pokusem „ovládat veřejný diskurs". Dohled využívání internetových zdrojů byl však možný pouze s různým úspěchem, napsal Telepolis. Ačkoli americké Google, YouTube nebo Facebook nyní ovládají virtuální prostor, ruská sociální síť „VKontakte" je také nadále využívána, a patří mezi deset nejoblíbenějších internetových stránek, Yandex a Odnoklasniki se umístily na druhém a třetím místě.

(kou, prvnizpravy.cz, heise.de, foto: arch.)